۱۳۹۹ خرداد ۴, یکشنبه

کارشناس کشتی: چرخه انتخابی تیم‌های ملی ایراداتی دارد


تهران- ایرنا- مربی اسبق تیم ملی کشتی گفت: ایراداتی بر چرخه انتخابی تیم ملی وارد است اما در مجموع داشتن قانون بهتر از بی‌قانونی است. اگر قانون

چرخه انتخابی به طور کامل و با شیوه درستی اجرا شود، اثرات خوبی در روند مسابقات انتخابی تیم ملی خواهد داشت.

«یدالله اعتصامی» روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در خصوص چرخه جدید انتخابی تیم‌های ملی کشتی اظهار داشت: فکر می‌کنم ایراداتی بر چرخه انتخابی تیم ملی وارد است. به عنوان مثال چرخه را باید از انتها تنظیم کنیم یعنی اینکه یکسری از کشتی‌گیران مجوز حضور در انتخابی را پیشاپیش داشته باشند. برای مثال کشتی‌گیران سال قبل تیم ملی و یا کشتی‌گیران مدال‌آور در پیکارهای جهانی زیر ۲۳ سال و جوانان جهان باید مجوز حضور در این چرخه را به دست آورند.

وی افزود: در این فرآیند قهرمانی کشور برگزار نمی‌شود و شاید ظاهرا مسابقات قهرمانی کشور باشد اما عملا مرحله نخست انتخابی تیم ملی است و این سنت قهرمانی کشور نباید برچیده شود. اگر به مازندران سهمیه بدهیم که در هر وزن باید سه یا چهار کشتی‌گیر در قهرمانی کشور داشته باشد این مسابقات دیگر قهرمانی کشور نیست. به عنوان مثال اگر یزد، و سیستان و بلوچستان و کرمان برای خود شانسی می‌بینند که در قهرمانی کشور تک مدال بدست آورند، دیگر همین شانس را هم نخواهند داشت.

مربی اسبق تیم ملی کشتی در خصوص این مطلب که در وزن ۹۷ کیلوگرم ۵ تا ۶ آزادکار در حد جهانی داریم که به طور حتم نیمی از آنان شانس حضور در قهرمانی کشور را نخواهند داشت، آیا جبران این موضوع در چرخه تیم ملی دیده شده است؟ گفت: باید دست مدیر تیم‌های ملی باز باشد و مدیر تیم‌های ملی در واقع نفرات تمام اوزان را قبلا شناسایی کرده و می‌شناسد؛ سهمیه مدیریت تیم‌های ملی در این پروسه باید محفوظ باشد که اگر در برخی از اوزان ۲ یا سه نفر کشتی‌گیر خوبی هستند، مدیر تیم‌های ملی بتواند آنها را وارد چرخه انتخابی تیم ملی کند.

وی ادامه داد: این چرخه برای المپیک است و چرخه قانونمندی نیست که بتوان آن را برای همه سال‌ها برگزار کرد. باید یک چرخه قانونمند تدوین شود تا همه ساله طبق همان قانون پیش برویم. چرخه جدید تیم ملی سه مسیر را تعریف کرده و برای کشتی‌گیران مدال‌آور و سهمیه‌دار یک مسیر، کشتی‌گیرانی که سهمیه گرفته‌اند یک مسیر و کشتی‌گیرانی که نه مدال گرفته‌اند و نه سهمیه نیز مسیر سومی تعریف شده و در واقع این چرخه برای المپیک تدوین شده است و باید تغییراتی در آن ایجاد شود تا پروسه انتخابی تیم‌های ملی با قانونمندی هر چه تمام‌تر پیش برود.

اعتصامی تصریح کرد: هیچکس با قانونمند شدن مسابقات مخالف نیست و نوع برگزاری آن مهم است. بسیاری از کارشناسان نظرشان بر این است که خیلی از نفرات از این چرخه بیرون می‌مانند و کشتی‌گیری که در پیکارهای جوانان جهان طلا گرفته است، باید فرصتی داشته باشد؛ ضمن اینکه باید آینده‌نگری کنیم و به جوانان و امیدهایی که مدال گرفته‌اند فرجه دهیم تا به طور مستقیم در مرحله نهایی کشتی حضور یابند. در بخش دیگر امیدها را در نظر گرفته‌اند و ولی جوانان مدال‌دار جهانی را در این چرخه فراموش کرده‌اند.

اعتصامی عنوان کرد: در کل کار «علیرضا دبیر» رییس فدراسیون کشتی برای چرخه جدید انتخابی تیم‌های ملی خوب است و داشتن قانون بهتر از بی‌قانونی است. اگر قانون درست شود اثرات خوبی در روند مسابقات انتخابی تیم ملی خواهیم داشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر